Työsuojelu

Työhyvinvoinnin tavoitteena on pitää työntekijät terveinä ja työkykyisinä koko työuran ajan.

Työpaikan työsuojelutoiminnan tarkoituksena on parantaa työoloja – ennaltaehkäistä ja korjata puutteita sekä auttaa työhön liittyvien pulmien ratkaisemisessa.

Työsuojelu on osa johtamista. Hyvällä työelämän laadulla ja hyvinvoivalla työyhteisöllä on positiivinen vaikutus työn tuloksellisuuteen.

TYÖSUOJELUVALTUUTETTU

Työpaikalla, jossa työskentelee säännöllisesti vähintään kymmenen työntekijää, tulee työntekijöiden valita keskuudestaan työsuojeluvaltuutettu ja kaksi varavaltuutettua. Pienimmilläkin työpaikoilla valtuutettu ja varavaltuutetut voidaan valita. Täältä löydät valtuutetut: https://luitfi.sharepoint.com/sites/Ajankohtaista/SitePages/L%C3%A4nsi-Uudenmaan-hyvinvointialueen-ty%C3%B6suojeluvaltuutetut-1.8.2023-31.12.2025.aspx

Työsuojeluvaltuutetun ja varavaltuutetun tehtäväkokonaisuudet:

• perehtyy työpaikan työsuojeluasioihin
  • toimii työn turvallisuutta ja terveellisyyttä edistävien toimintatapojen lisäämiseksi
  • osallistuu työsuojelutarkastuksiin ja työpaikkakäynteihin
  • osallistuu turvallisuuteen ja työterveyteen vaikuttavien asioiden käsittelyyn
  • edustaa työntekijöitä työsuojeluun liittyvissä asioissa
  • välittää tietoa oman alueensa työsuojeluasiamiehille ja muille työntekijöille sekä työsuojelupäällikölle
  • toimii yhteistoiminnassa muiden työsuojelutoimijoiden ja henkilöstön edustajien kanssa
  • voi keskeyttää vaarallisen työn tekemisen
  • saa vapautusta omasta perustyöstään työsuojeluvaltuutetun tehtävien hoitamiseksi.

TYÖSUOJELUASIAMIES

Työsuojeluasiamiesten valinnasta sovitaan toimialan työsuojelun yhteistoimintasopimuksessa ja työpaikan työsuojelusopimuksessa. Myös tehtävänimikkeestä voidaan sopia paikallisesti, kunhan huolehditaan,

että kyse on työsuojelun yhteistoimintasopimuksen mukaisesta tehtävästä, jolloin mm. koulutussopimuksen mukainen työsuojeluasiamiehen koulutusoikeus on voimassa. Työntekijät valitsevat työsuojeluasiamiehen keskuudestaan työsuojeluvaalien yhteydessä.

Työsuojeluasiamiehen toimikausi on sama kuin työsuojeluvaltuutetun toimikausi.

Työsuojeluasiamiehen tehtäväkokonaisuudet:

• toimii oman työyhteisönsä työsuojelutoimijana
  • toimii työsuojeluvaltuutetun apuna oman työnsä ohessa
  • tekee työsuojelukierroksia ja tarkkailee työoloja
  • tekee parannusehdotuksia
  • pitää yhteyttä oman toimialueen työntekijöihin, esimieheen, työsuojeluvaltuutettuun ja työsuojelupäällikköön.